Random header image... Refresh for more!

De ce un Nobel nu este suficient

Pe Voxpublica Diana Coman intreaba “Ce ar trebui sa facem sa aducem Nobelul in Romania?”  . Aceasta intrebare apare constant in ultimii ani in preajma decernarilor premiilor Nobel.  (Despre niste premii o intrebare la sfarsit !). Am vazut in alta postare si cum premiile Nobel sunt aduse in discutie si in alte momente facandu-se permanent referirea la nivelul educational din Romania.

Asa cum am comentat in postarea semnalata mai sus premiul nu ar trebui sa fie un tel ci un efect, urmare a unor modificari in societatea noastra per ansamblu. 

Si daca am avea surpriza sa castige, candva, un roman , premiul Nobel cum va fi aceasta stire primita ? Va avea importanta primordiala activitatea depusa de acesta sau vom gasi alte motive pe care sa le ingrosam in stiri?  Sa luam exemplul de astazi cand Ada Yonath a castigat premiul Nobel in Chimie pentru cercetarile in domeniul cromozomilor.  Daca luam stirea AFP “Ada Yonath: first Israeli woman to win a Nobel” observam ca accentul (in titlu, cel putin ) e pus pe cu totul altceva decat importanta cercetarii stiintifice.

Ce s-ar intampl,a daca un roman ar castiga un premiu Nobel? Exista sansa ca in jurul lui sa se nasca, cladeasca o scoala ?  E greu de crezut din mai multe motive. In primul rand premiul Nobel e de obicei dat la multi ani dupa respectiva descoperire, cand, de cele mai multe ori , este retras din viata academica. Chiar daca castigatorul mai activeaza in viata academica acesta este in pozitia de profesor si deci exista o scoala a sa.  In al doilea rand exista o mare probabilitate ca acesta sa fi primit premiul pentru munca  si activitatea in strainatate nu in Romania.  Dupa parerea mea castigarea unui astfel de premiu, pe cat de prestigios, nu va avea nici un efect direct asupra domeniului in Romania.

Maine se va decerna premiul Nobel pentru Literatura.  De mai multi ani pe lista de candidati la acest premiul se afra si o scriitoare de origine romana, Herta Mueller. ( Spre rusinea mea nu am citit nici o opera a acestei scriitoare. In plus,cred ca in afara cercurilor filologice acest nume este putin cunoscut.)   Ce se va intampla daca maine acest nume se va gasi in comunicatul de presa Nobel? Cel mai probabil va fi o actiune virulenta a presei cu interviuri, declaratii, etc. Apoi se va traduce integral opera in romana si vom vedea daca va fi si un succes comercial sau nu. Ceea ce nu cred ca se va intampla va fi nasterea unei noi scoli de litere in Romania! Imi e greu sa cred ca acest premiu va duce la asa ceva.

Nu cred ca un premiu Nobel are puterea de a schimba ceva in Romania si sa punem aceste premii deoparte. Sa ne intoarcem la umila noastra ograda! Va intreb cine stie/ a auzit de castigatorii premiilor Academiei Romane de anul acesta/anul trecut?  Am incercat sa caut chiar pe situl Academiei dar n-am gasit nici o informatie despre acestea. Si pana la a visa la Nobel, nu ar trebui sa ne valorizam propriile premii ?

www.pdf24.org    Send article as PDF   

10 comments

1 Diana { 10.08.09 at 10:01 am }

De acord că Nobelul nu e un scop în sine. Și nici nu va crea o școală după aceea. Ideea mea era cum să îmbunătățim școala pentru ca în viitor să ajungem la nivelul celor de Nobel (nu premiul în sine mă interesează cât nivelul pe care îl reprezintă).
Ridici o problemă interesantă cu premiile Academiei române. Dar cred că cele două nu sunt (sau n-ar trebui să fie) incompatibile 🙂 Așadar, ce ar trebui să facem ca să avem mai mulți candidați meritorii la premiile Academiei române?

2 Lucian { 10.08.09 at 11:47 am }

@Diana: Nici nu am spus ca cele doua premii sunt incompatibile. Iar meritozitatea candidatiilor la premiile Academiei Romane nici macar nu am pus-o sub semnul intrebarii.

Eu zic sa incepem de la lucruri mai lumesti. Ca de exemplu postarea acestor premii undeva :). Stiu ca exista, dar nu e pot gasi! Sunt reale sau un fel de urban myth ?

3 Diana { 10.08.09 at 11:53 am }

Premiile Academiei Române sunt decernate în fiecare an pentru lucrările apărute cu doi ani în urmă. Uite ultimii laureați (se pare că siteul Academiei ar putea fi mai bine făcut de vreme ce zici că n-ai reușit să găsești): http://www.acad.ro/com2008/pag_com08_1218.htm
Putem să pornim de unde vrei, important e unde ne propunem să ajungem. Și eu prefer să ne propunem ceva cât mai ambițios pentru start (putem să punem apoi și scopuri mai mititele să le atingem mai repede).

4 Lucian { 10.08.09 at 12:19 pm }

Multumesc pentru link ! Nu ti se pare un picut de inflatie avand in vedere ca "Din cele 73 de premii au fost acordate 70 unui număr de 117 laureaţi. " Ca tot era vorba de ambitie...

Definitoriu pentru un sistem cred ca trebuie sa fie ambitia de a ridica stacheta.

5 Diana { 10.08.09 at 1:23 pm }

De acord, dar cum facem sa ridicam stacheta? In conditiile in care presiunea este ca toata lumea sa aiba 10 pe linie si diplome de facultate (nici macar nu e numai in Ro presiunea asta)...

6 Lucian { 10.08.09 at 3:01 pm }

Ai dreptate ca presiunea e aceeasi peste tot.

In primul rand nu ar mai trebui sa fatalizam insuccesele. O nota proasta, un examen picat trebuie sa intre in normalitate. La fel cum 10 ar trebui sa fie o nota data pentru excelenta.

Dar cel mai important este vorba de a creste stacheta la nivel personal. A introduce o cultura de a reusi prin tine insuti si nu datorita altora. Aici cred ca e foarte importanta atitudinea parintilor din primii ani de scoala. Parintii trebuie 1) sa nu mai puna o presiune exagerata pe ceea ce fac copii lor in termeni de note la scoala si 2) sa fie moderati in asertiuni de genul copilul meu ar avea note mai mari daca ar avea un alt fel de profesor. De multe ori a doua asertiune ar trebui sa fie in genul copilul meu ar stii mai multe si ar fi mai pasionat cu un alt profesor.

7 Lucian { 10.08.09 at 4:00 pm }
8 Diana { 10.08.09 at 4:20 pm }

Subscriu, mi-a plăcut mult interviul și cred că merită auzit (am priceput cam tot chiar dacă nu știu germana așa de bine, așa că nu vă speriați că e în germană).

9 Diana { 10.08.09 at 4:34 pm }

Cred că ștacheta la nivel personal se ridică automat atunci când suntem cu adevărat interesați de ceea ce facem. Deci cred că primul lucru ar fi să redevină educația și cunoștințele (vorbesc peste un nivel de bază) la cerere mai degrabă decât la obligație.

Și cred că ar trebui să avem și alternative în a le obține (de exemplu un test național pentru fiecare an, dar fără obligativitatea școlii - dacă eu trec testul ăla de capul meu sau învățând cu părinții, unchiul etc. , de ce nu?)

10 Lucian { 10.08.09 at 9:43 pm }

@Diana: Stau si ma intreb daca acel test nu exista deja. S-ar putea sa fie foarte birocratic, etc dar posibilitatea cred ca exista.

In rest despre stacheta ... ai dpretate ... cand facem ceva ce ne place ne cam ridicam singuri stacheta. Sau daca nu ne place, cel putin sa stim ca la ce ajungem ne va face placere.

Leave a Comment